SENSU

The word "social distance" is spreading all over the world.

「社会的距離」という言葉が世界に広がっています。

 

It reminds me of a folding fan.

この言葉をきいて扇子が思い出されました。

 

Why?

なぜ?

 

Because master of  tea ceremony uses it as a border between oneself and others.

茶人は扇子を自分と他の人との結界として使うことがあるからです。

 

It might be social distance in a way.

それはある意味社会的距離かもしれません。

 

We call folding fan "sensu."

フォールディングファンは扇子と呼ばれます。

 

Sense used in the tea ceremony is about 15cm for women, not so long.

茶道では女性用の扇子は15センチほどでそんなに長くありません。

 

We don't open it, don't fan with it,  even though it is hot.

たとえ暑い日でも扇子を開くこと、扇ぐことはありません。

 

The sensu represents a preson's personal space.

扇子はその人の個人的な空間を表します。

 

Let's say you are in the tea room as a guest,

例えばあなたが客として茶室に入り

 

you bend your knees on tatami mat.

畳に正座したとしましょう。

 

Then you place your sensu in front of you

そしてあなたは自分の前に扇子を置き

 

and bow to the host.

亭主に礼をします。

 

The sensu means border between you and the host.

その時の扇子はあなたと亭主との結界を意味します。

 

The most important thing is showing your respect to the host.

ここで最も大切なことは亭主への尊敬の念を表すことです。

 

Border means sacred boundary not barrier.

結界は神聖な境界で バリアという意味ではありません。

 

 

By the way according to CNN article,

ところでCNNのある記事に

 

some brands redesign their logos,

いくつかのブランドがロゴを変更したとのこと。

 

such as McDonald's, Audi, and Volkswagen.

マクドナルド、アウディ、フォルクスワーゲンなど。

 

https://edition.cnn.com/2020/03/26/business/social-distancing-brand-logos-coronavirus/index.html